تهیه و کاربرد کيک گرده

کيک گرده در ساده ترین حالت مخلوطی از پودر شکر،عسل و گرده گل می باشد که برای صرفه جویی در عسل و جذابيت بيشتر مقدار کمی آب ، سرکه ، گلاب و اويشن و ... هم می توان اضافه کرد.

کاربرد کيک گرده :
1) تامین قسمتی از شهد زنبور و جبران کمبود عسل
2) با ذخیره بسیار کم در شانها می توان برداشت عسل طبیعی با کیفیت تری داشت.
3) با داشتن مواد پروتينی و ويتامين های طبيعی موجود در گرده به بالا بردن طول عمر زنبورها و ذخيره چربيهای مفيد بدن زنبورها کمک ميکند.
4) ژله سازی زنبورها بيشتر می شود و تاثير مثبتی بر تخم ريزی بيشتر زنبورها دارد.
5) کيک گرده جبران کننده کمبود آمينو اسيدها و ويتامينهای گرده طبيعت می باشد.يعنی زمانی که طبيعت گرده تک گل دارد و همه نيازهای زنبور از طريق آن گرده گل تامين نمی شود کيک گرده پوشش دهنده و کمک کننده جبران کمبود گرده است.
6) در فصول کمبود گرده در طبيعت طول عمر زنبورهای نوزاد و بالغی که کيک گرده در کندوی آنها مدام استفاده ميشه بيشتر از زنبورهای مشابه ی هست که کيک گرده در اختيارشان قرار نگرفته است.
کيک گرده جایگزین گرده طبيعی موجود در طبيعت نمی شود و کمک کننده است و در همه فصول سال بخصوص در زمستان و پاييز که کمبود گرده محسوس تر می باشد می توان به عنوان تقويت و کمکی برای تخم ريزی بيشتر و بهتر زنبور در کندو قرار داد.
کيک گرده به نوعی پوشش دهنده کاربرد خمير شيرين هم می باشد اما خمير شيرين به تنهايی نمی تواند کاری که کيک گرده انجام می دهد را انجام دهد.
بنابراين با دادن کيک گرده می توان از دادن خمير شيرين صرف نظر کرد.

طرز تهیه کیک گرده :
کيک گرده را می توان از مخلوط پودر شکر (40 الی70 درصد ) و عسل (10 الی 20 درصد ) و گرده (10الی 40 درصد ) و مقداری چاشنی سرکه ، اويشن و ... به راحتی ساخت و در بسته بندی يا فله ی در اختیار زنبور قرار داد .کيک نباید زیاد شل یا خيلی سفت باشد.
زمانی که گرده در طبيعت وجود دارد و ملکه تخم ريزی ميکند کيک گرده با حدود 10 درصد گرده گل کفايت ميکند.
زمانی تخم ريزی زنبور خيلی کم يا صفر می باشد و گرده کمياب است در صورتی دما مناسب باشد می توان مقدار گرده را تا 40 درصد هم بالا برد تا شاهد تخم ريزی کلنی باشيم.

نویسنده : عبدالرسول حافظی

در صورتیکه قصد استفاده از کیک گرده را دارید حتما در زمان پرواز زنبور استفاده شود ودرزمستان گذرانی و زمانیکه زنبور درخوشه بسرمیبرد از دادن کیک خودداری کنید زیرا موجب بیماری و یبوست زنبور شده و کاهش جمعیت رو در پی خواهد داشت . ( مدیر سایت )